Maroschka

En småbarnsförälders vardag

En spåkula tack...

Kategori: Allmänt

Jag har ju skrivit förut om min önskan som slår mig då och då med jämna mellanrum att flytta härifrån, till något lite större. Jag är egentligen ingen stadsmänniska men man kan väl bli. Eller man måste väl inte ens BLI det utan hoppas på att hitta ett hus lite utanför och precis som nu åka in för att handla lite nu och då.
Jag skulle verkligen vilja veta hur det ser ut i Vilhelmina om 5-7 år för just nu ser det inte positivt ut. Det finns inga jobb, det verkar stå fler och fler lokaler tomma, det finns inte pengar till någonting, skolor, öppna föris och förskolor stäng ned osv. När jag läste tidningen häromdagen och det var listat vilka elever som kommit in på diverse gymnasieprogram så hittade jag inte OMVÅRDNADSPROGRAMMET i Vilhelmina. Har det tagits bort? Någon sa att i fjol hade dom bara haft 5 sökande så det var på gränsen då. Samhälls och Natur skulle ev. slås ihop pga så få elever. Ingen vill gå skola här längre heller ju så program efter program plockas bort. Tänk så stort Turistprogrammet och Jakt & Fiske var förut med elever fårn hela Sverige....nu borta.
Familj efter familj flyr och nu tappar vi ännu en barnfamillj då fina Johanna med familj flyttar. Jag är avundsjuk, faktiskt.
Så, hur kommer det se ut om 7 år? Hur står det till med skolor och sånt? Ska manför barnens bästa flytta?
Både jag och Magnus är helt villiga att röra på oss och byta jobb, det som håller tillbaka allra mest är ju familjen. Hur kan jag ta barnen från mormor och morfar? Hur hur ska jag kunna ta mormor och morfar från barnen? Och moster, morbror och kusiner? Det blir stor skillnad då vi alla är vana att träffas mer eller mindre varje dag.....

Nu har vi precis gjort i ordning nästan hela huset men so what? Det är bara ett hus och det finns fler....

Så snälla säg mig, kommer det komma en ljusning för Vilhelmina??

Kommentarer

  • lisa säger:

    Ja jag tänker precis som du! Men jag vill inte säga det högt för då blir thomas glad och lär kolla efter hus på annan ort. Men det känns som om 7 år är vilhelmina lika dött som meselefors, med tomma hus.. De är nog många många familjer som går i dessa tankar.

    2011-07-06 | 11:54:36
  • Fia säger:

    Jag tror att det är helt rätt tid att flytta nu om man ska flytta.. Arbetsmarknaden ser ljus ut och bostäderna ligger i bra priser.. Dock inte i Vilhelmina men i nästan varje lite större stad.. Jag förstår inte en grejj med Vilhelmina.. Jobben minskar, skolor och föris/dagis sämre, färre butiker men dyrare hus?! Huspriserna är nästan att jämföra med fina villor/mindre gårdar bara en bit ifrån exempelvis Örebro - hur går det ihop?



    Jag tycker att alla som funderar på att flytta ska sluta fundera och bara göra det :) Vilhelmina finns kvar ifall man skulle ångra sig, familjen är helt klart värst att lämna men det är inte helt omöjligt att åka och hälsa på varann ;) tiden man då får

    Tillsammans betyder så mycke mer :)

    2011-07-06 | 12:20:15
    Bloggadress: http://www.fiabergqvist.com/
  • eva säger:

    Helt ärligt Marie! När man väl kommit ifrån Vilhelmina så undrar man hur fan man klarade av att leva där under så lång tid.

    Bortsett från släkt&vänner - Vad är positivt med Vma?

    2011-07-06 | 14:40:14
    Bloggadress: http://blogg.passagen.se/evisaur
  • Anna säger:

    Jag känner precis som du och visst kan man emellanåt undra hur Vilhelminas framtid ska se bli. Fast jag tänker också att det handlar om vilket synsätt man väljer att ha. Det är lätt att se nackdelarna istället för fördelarna. Är det verkligen så dåligt i Vilhelmina? Arbetsmarknaden i Vilhelmina svämmar inte över direkt, men på större orter där det finns fler jobb finns det ju också fler sökanden. Här i Vilhelmina finns flera möjligheter till utbilning på olika nivåer och vissa av dem leder garanterat till jobb efter utbildningens slut) Är barnomsorgen sämre i Vilhelmina än på andra orter? Alla jag känner som har sina barn i omsorg (familjedaghem och förskolor, kommunala såväl som privata) är väldigt nöjda. Att det i perioder kan vara platsbrist och väntetid är inte unikt för Vilhelmina. När det gäller affärer så måste jag säga att utbudet i Vilhelmina med tanke på ortens storlek är stort. Allt som iaf jag behöver finns ju på orten. Mat, kläder, leksaker, byggvaror etc. Visst, är ens främsta intresse att shoppa kanske man inte ska välja Vilhelmina som bostadsort. Huspriserna är högst rimliga tycker jag. 700.000 kr (eller ännu billigare om man väljer by) för ett helt hus, tycker ni att det är dyrt? Utslaget på alla månader och år som lånet ska betalas tillbaka är det knappast en månadsavgift som man kan klaga på.



    För mig finns det många personliga fördelar med att bo här. Närheten till familjen är såklart den främsta anledningen. Sen tycker jag också om att det är lagomt stort. Man känner de flesta lite grann och det tycker jag bidrar till en gemytlig stämning. Det sociala skyddet tror jag ökar då det är lättare att bry sig om andra människor som man känner litegrann, än de som man inte ens vet vilka de är. Just nu klagas det för fullt på vilhelminas politiker och då brukar jag tänka att en av anledningarna till klagandet är att folk faktiskt bryr sig. Här vet vi vilka som sitter i kommunfullmäktige och alla känner vi någon som sitter i en nämnd. En undersökning i Stockholm visade att en stor del av befolkningen inte hade någon aning om vilka lokalpolitiker som representerade dem. Här har vi en närhet till beslutsfattarna tack vare att vi bor på en liten ort (sen att vissa bara gnäller utan att göra något för att åstadkomma en positiv förändring är ju en annan sak).



    Jag tycker förstås att det är tråkigt när familjer flyttar härifrån. För vi behöver alla invånare, särskilt barnfamiljer som är framtiden. Men det viktigaste för individen är såklart att trivas med var man bor! Jag känner ett par familjer som är hitflyttade från andra kommuner eftersom de ser värden med Vilhelmina som inte funnits i deras tidigare hemstäder. Jag skulle också rekommendera Vilhelmina som bostadsort för de som letar efter det enkla och trygga livet!



    2011-07-06 | 19:42:28
    Bloggadress: http://litenbibb.blogspot.com
  • Mdotter säger:

    Skellefteå är inte så långt från Vilhelmina =) Lagomt stort och lagomt litet. Jag träffar nästan alltid folk jag känner igen när jag är ute och jag träffar alltid människor jag aldrig någonsin sett. Man kan vara anonym och man kan vara kändis på samma gång! Närheten till natur, havet, gruvor och industrier med jobbmöjligheter. Och det bästa av allt (enligt mig) tillgången till träning! Gym som har öppet typ jämt, finfina motionsstigar längst med älven eller på vitberget. Paddla, simmar, rida, springa, skidåkning, draghund, klättring (DET är kul!) mm, mm, mm.

    Inte så dyra hus heller. Beroende på vart man skulle kunna tänka sig bo. Vi gav 650 för villan 1,7 mil utanför. Och du får ett fint radhus för kanske 300-600 i stan.



    Ja.

    Det var Skellefteå det =)



    Vilhelmina finns väl kanske förhoppningsvis kvar. Ett tag till i alla fall ;)

    2011-07-13 | 11:23:44
    Bloggadress: http://ikerstinsmage.blogspot.com/
  • helena säger:

    Anna, vilket fantastiskt inlägg. Heja, heja.

    2011-07-13 | 11:49:02

Kommentera inlägget här: