Maroschka

En småbarnsförälders vardag

Barn och deras önskningar

Kategori:

Nu vet jag inte hur många som läser den här bloggen med tanke på att den inte är igång igentligen men jag måste ställa en fråga så får jag väl se om det kommer någon tanke och åsikt.

När tycker ni det är ok för ett barn att få en egen mobiltelefon??
Jakob blir sju och jag själv har aldrig haft en tanke på att han ska få en telefon ännu men när vi diskuterar julklappar så låter det som att det inte är helt ovanligt bland hans vänner?

Jag själv var 15 när jag JOBBADE ihop till min första telefon och visst går det inte jämföra riktigt med det med tanke på hur fort allt går framåt men....jag vet inte.
Han kan ju inte ens hålla koll på sina handskar så hur i hela friden skulle han kunna ha ansvar över en telefon??
Någon har sagt att det är bra när barnen ska gå hem/bort själva så man kan ringa och ha kontakt. Visst...det är ju smidigt men de gånger han i sin ännu unga ålder ska gå en längre sträcka själv kan jag nog se till att han får låna av mig, sin far eller någon.
Kanske jag bara är löjlig i dessa som sagt nya tider (där lät jag uråldrig) men nog får han då vänta iallafall 5 år till...minst...eller? Kanske det finns en massa andra aspekter som jag inte tänker på? Berätta för mig.

Kommentarer

  • Eva säger:

    Kan han inte få någon gammal enkel sak som bara ska användas vid just såna tillfällen som när han ska gå ensam? Fast då behöver han klart inte få den i julklapp - det är ju en lite trist present kanske. ^^

    Fan vet jag egentligen men jag känner som dig. Barn i den åldern kan OMÖJLIGT ha behov av en egen mobil i den utsträckningen. Dessutom kostar den pengar kontinuerligt. Kan verkligen en sjuåring hantera det?

    2012-12-10 | 22:16:29
    Bloggadress: http://evisaur.blogspot.com
  • Eva säger:

    Och btw. Du var 13 när du skaffade din mobil! ;)
    Jag fick min typ ett år efter dig och jag var 14!

    2012-12-10 | 22:17:23
    Bloggadress: http://evisaur.blogspot.com
  • camilla säger:

    Ja shit förstå vilken utveckling man är i! Men jah skulle nog känna som dig om jag va i din sits, våra föräldrar klarade sig utan mobiler för om han nu ska gå själv ska du väl ändå veta vars/när osv.. o då kan han kanske låna en av dig?

    tror du inte det är för spelens skull de vill ha de nya anorid telefonerna och så påverkar de varann?

    2012-12-12 | 21:59:28
  • Mdotter säger:

    oj oj oj... Min äldsta är 6, fyller 7 till sommaren. Tanken på mobil känns helt främmande. Han ringer i bland från vänners föräldrars telefoner. Eller från min till vännernas föräldrar. Men för honom handlar telefonen enbart om spel.

    En bekants barn som är 8, snart 9 får sin första nu i jul. Vet faktiskt ingen i sonens bekantsskapskrets eller klass som har mobil.

    Det är vad jag tycker :)

    Förresten angående bloggen, den har jag lagt på hyllan på obestämd framtid. Som det känns nu så kommer jag aldrig blogga igen. Varför vet jag inte. Bara känns inte okey.

    Ha en fin jul och nyår!
    /K

    2012-12-17 | 23:22:15
    Bloggadress: http://www.ikerstinshuvud.wordpress.com
  • Sanna säger:

    Ja det är supersvårt...Men jag har sagt 10 år , sen får man väl se om man kan hålla fast vid det.

    2012-12-18 | 10:22:15
  • Eje Zakrisson säger:

    Vårt ställningstagande...
    ABSOLUT inte någon telefon till våran son i denna ålder! Finns ingen anledning. Ska han någonstans ska det vara "förankrat" innan och inte göras i all hast per telefon. Behöver vi nå honom så ska vi veta vilken vuxen som finns i hans närhet och gör vi inte det har vi försatt vårt barn i en situation som denne ej kan eller ska förutsättas kunna klara av mao dåligt föräldraskap från oss. Visst spel finns ju i telefonerna vilket är kul men det behöver inte vara tillgängliga 24/7 varje dag. Det spelas nog ändå. Ovanstående gäller förövrigt vår dotter oxå och hon är ju som bekant två år äldre. Baksidan till detta dilemma är ju: Alla andra har ju! Men då gäller det att stå på sig, vår familj och därmed vårt beslut som ingen annan ska kunna "klanka" ner på! Gör dom det är det upp till oss föräldrar att återigen gripa in och isf styra upp det hela mot vederbörande. Finns en aspekt till som är än så viktig...skolmiljön! Barn i lägre åldrar har inte känslan om när telefonen är ok att använda, på lektion, på rast, i matsal etc etc. Ser detta dagligen iom jobbet och blir därför bara mer och mer stärkt i vårt val.
    Så tycker vi!

    2013-02-11 | 15:55:34

Kommentera inlägget här: