Maroschka

En småbarnsförälders vardag

Sjalande

Kategori: Allmänt

Jag fick en förfrågan om jag kunde berätta lite om det här med sjalande och det kan jag väl än om jag nog tjatat de flesta till enorm irritation ;)
Varför jag tycker man ska bära i sjal/ergonomisk sele ids jag inte gå in på nu utan det har jag skrivit om förut och det finns i arkivet under Mars2009.

Nu till hur jag har gjort och gör och tycker:

När dom är alldelens nyfödda och puttenuttiga så är en trikåsjal allra enklast och mysigast att bära i. Jag har brukat köra på Mobywrap då dom är en av de billigaste men väldigt "gosig".

Jag tar på sjalen så här.

Och knyter upp barnet så här.

Det är så jag burit dom de första månaderna.

När dom sen blir lite större så blir trikåsjalen lite svajjig och då har jag bytt till en vävd långsjal istället. De vävda är stumma och blir skönare att bära ett större barn i.
Då brukar jag knyta så här, eller kanske oftast så här. Eller på ryggen så här.

Det är ju så synd att folk tycker och tror det är så himla tjorvigt att knyta och därför inte ens ids prova. Visst tar det några knytningar att lära sig få till det bra så det inte blir för slappt osv men man lär sig snabbt. Man ska knyta på sig sjalen riktigt hårt för när sen barnet kommer i så åker det ju det en del. Ett riktmärke är att man ska kunna pussa barnet i pannan, då är höjden bra. Sen glider det ju ofatst ned såklart ju längre man bär och ju längre ned barnet/tyngden hamnar desto mindre avlastande blir det.
För det som inte gillar det här med knytandet finns såklart enormt bra selar som inte heter Baby Björn ;)

Olivia ville inte bli buren så mycket så jag har fesen inga kort men Jakob fick jag bära massvis tills han var en hel del över året. Han var långt och tung men det var aldrig minsta problem att bära honom i sjalen då dom avlastar helt fantastiskt och jag gick ofta med honom på ryggen från Örtisned på samhället, ut i skogen eller liknande.

Hittade några bärbilder med Jakob:

















Inte perfekta knytningar överallt som ni ser ;) I den lysgröna sjalen sitter han åt skogen för långt ned men som sagt...man lär sig!



Kommentarer

  • Anna-Sara säger:

    Tack för informationen och bilderna, är lite sugen på en bärsjal :) Du kanske kan ta med dig en och demonstrera lite när vi träffas i föräldragruppen igen?

    2011-02-25 | 22:27:52
  • Anna Sj säger:

    Jag var oxå jätte nöjd med sjalen. Nu bar jag bara Ellen när hon var liten, första månaderna, och jag har bara en tricotsjal, men jag trivdes verkligen! :)

    2011-02-26 | 21:34:27

Kommentera inlägget här: