Maroschka

En småbarnsförälders vardag

Överdriven eller försiktig?

Kategori: Allmänt

Jag har aju alltid försökt hålla stenhårt på de rekomendationer man får från SLV och barnmorskan ang vad man ska låta bli/vara försiktig med att äta som gravid. Det är ju väldigt delade åsikter om det där och jag har många gånger läst och framförallt fått sagt till mig när jag varit sugen på en bit mögelost eller liknande att "jamen herregud, en liten bit skadar ju inte" eller "jag åt då både insjöfisk och ost och mina barn mår bra". Jo visst..men det säger ju ingenting om hur det blir fö rmina barn. De som klarat sig har ju faktiskt mest haft tur. Och det där med att bara smaka en liten bit spelar ju liksom ingen roll då det kan vara i just den lilla bitens om listerian finns.
Nu menar jag inte att någon annan gör fel utan det är ju upp till var och en hur stor risk man tycker att det är men efter att nu också ha läst i dagens expressen om den otäcka LISTERIAN så håller jag ännu starkare på att jag gott klarar mig utan den där stekta rödingen eller den där biten mögelost i några korta månader av mitt liv. Sen spelar det väl in att jag är extremt sjukligt nojjig också...men ändå ;)

NU drar vi till Lycksele.

Kommentarer

  • Maydotter säger:

    Jag skulle sagt överdriven =) Men jag e så allergisk mot alla regler och alla pekfingrar när det gäller graviditet och nyförlösta.



    Jag bryr mig inte om att folk följer dessa regler, men jag bokstavligen avskyr alla som predikar och säger hur jag ska göra och inte göra.



    Enligt barnmorskorna så är det helt okey att börja med löpträning efter 12 veckor , helt okey med situp som är rena rama döden för magen och som egentligen är en helt onödig övning för magen.



    Vi får råd om hur vi ska äta och inte äta under graviditeten men vi får inga träningsråd mer än "lugna promenader" och vattengympa med hela ortens mormödrar/farmödrar.



    Vi får frågan om vi kniptränar under graviditeten men vi får inget träningsprogram för bäckenbotten efter förlossningen.



    Ja... visst ska man vara försiktig med maten. Absolut. Jag var det inte, men helt okey om andra är det =)



    Det blev ett långt inlägg... Hoppas du fick något vettigt ut av det.

    2010-08-21 | 07:10:04
    Bloggadress: http://www.ikerstinsmage.blogspot.com

Kommentera inlägget här: