Maroschka

En småbarnsförälders vardag

Ett dyrt besök...

Kategori: Allmänt

Jag var till optikern idag, sist jag var där var 2003. Jag har haft glasögon sedan jag var 13 men aldrig haft så stort behov av dom att jag varit tvungen att använda dom. Senaste tiden (året) har jag dock börjat se så himla illa att jag fått börja ha dom hemma iallafall där jag sitter vid datorn osv. Jag verkligen avskyr att ha glasögonen på mig och linser kan jag inte använda pga en ögonsjukdom jag hade som mindre.

Iallafall så hade det som jag redan visste blivit en del sämre och jag behöver nya glas i mina glasögon som jag dessutom måste bära konstant. Jag blev lite tjurig.... Barnsligt kanske men det skiter jag i.
Då jag dessutom redan 2003 hade väldigt ordentlig styrka i glasen och minns att det kostade massvis blev det ju inte bättre nu. Den här gången måste hon specialbeställa mina glas från Tyskland för dom görs inte i den styrkan i Sverige eller nåt sånt. Så oavsett om jag hittar bågar för en tusenlapp så kostar glasen flera tusen.
Detta innebär ju också att tyvärr kan jag glömma att använda mig av tex Specsavers och deras fina erbjudanden eftersom om man läser även den lilla texten riktigt noga så gäller sånt upp till en viss styrka osv. Jag får INTE köpa ett par kompletta glasögon för 1795kr när glasen måste beställas från Tyskland....
Hittade i allafall ett par bågar direkt som bara kändes "YES" så dom la hon undan....

Det gör ont i plånboken....

Kommentarer

  • Hanna säger:

    ...men jag fattar inte, hur illa ser du egentligen?! :)



    Hur kan du köra bil liksom om du har så jävla dålig syn, du måste ha nåt specialsynfel va? Jag har jättestarka glas & ser i stort sett ingenting utan, så jag klarar mig inte ens 1 minut - jag blir tokig då! Är det ögonsjukdomen som gjort att du har nån konstig "brytning" eller liknande?



    Jag kan ju, tack & lov, köpa glajjer för 400, men jag skulle dö om jag skulle måste betala "optikerpriser". Svärmor/svärfars köpte glajjer nu senast & betalade 8000 PER STYCK - fatta, glasögonkrav borde fan subventioneras, vem har råd?!

    2009-09-29 | 14:40:47
    Bloggadress: http://www.johannagronlund.com
  • Marie säger:

    Ja jag har ett stort brytningsfel som kommer från sjukdomen.

    2009-09-29 | 14:45:13
    Bloggadress: http://maroschka.blogg.se/
  • lisa säger:

    Usch, jag vet allt för väl hur det är :(

    2009-09-29 | 18:39:17
  • christine säger:

    det är grymt dyrt med glasögon men hittar man bågar man trivs med så kan de vara värt några tusenlappar..

    2009-09-29 | 18:41:29

Kommentera inlägget här: