Maroschka

En småbarnsförälders vardag

De sista dagarna

Kategori: Allmänt

har nog ärligt talat varit bland de värsta i mitt liv.
Olivia började i onsdags gnälla och gnöla och var inte alls sig själv. Jag märkte inte själv att hon var på öronen men mina erfarna föräldrar sa båda att "hon har ont i öronen". Då hon haft så pass mycket med öronen så åkte jag ned med henne direkt. Dom såg att det var väldigt rött men inte tillräckligt för att få antibiotika då dom är väldigt försiktiga med att ge ut det till småbarn.
Natten till torsdagen var hemsk då hon inte sov mycket alls. De stunder hon sov så hostade Jakob så jag trodde hans lungor skulle komma ut vilket också väckte Olivia.
Torsdagen bestod av mer gråt och dessutom 40 graders feber. Magnus var hemma medans jag jobbade på.
Natten till idag (fredag) var ännu sämre då hon inte sovmer än en halvtimma i taget innan hon vaknade och skrek och ville inte alls sova. En vända tror jag att jag sov en hel timma. Idag har hon haft fortsatt feber och slitit sig i örat.
Under middagen sa Jakob att han hade ont i magen och ett tu tre så hade han kräkts i sin tallrik och på golvet. I samma veva säger Magnus att han också mår illa men inte velat säga något.
Jakob fortsätter kräkas  och Olivia skriker som en stucken gris i sin säng. Även Magnus springer mellan sängen och toan för både det ena och det andra.
När Jakob kräkts ned sängen för andra gången och Olivia fortfarande skriker så tar jag henne och bestämmer mig för akuten. Där ser dom att det nu är inflammation och hon får äntligen penicillin.
Det värsta av allt är att det var sånna dospåsar som ska blandas ut med vatten så det blev ca 30 ml vi skulle få i henne. Hon ville naturligtvis inte ha så Magnus fick hålla henne medans jag fick spruta ned det i halsen på henne så hon inte skulle spotta ut det. (Tips från sköterskan) Olivia har råpanik och jag gråter över att utsätta henne för det. Hon kräks tillslut upp allt vi gett henne och har spottat ut det mesta annars så hon fick förmodligen inte i sig ett skit. Imorgon är det samma procedur och sen till apoteket för att hämta ut från receptet. jag hoppas att det är så att det räcker med typ 5 ml eller så. Måste kolla om man kan blanda ut det i vällingen men samtidigt äter hon ju inget nu så rätt väd det är så får hon inte i sig något imorogn heller om hon inte äter vällingen.
Just nu sover hon och jag kan inte bestämma mig för om jag ska lägga mig och hoppas på att hon fortsätter så (vilket hon knappast gör då hon fortfarande har ont och feber), och på att Jakob inte kräks mer eller om jag ska stanna uppe så jag slipper vakna och sedan sova imorgon när Magnus förhoppningsvis mår bättre.
Dessutom så är det väl bara att sitta och vänta in att jag själv ska börja springa på toan....

Det har alltså varit och är riktigt intensivt just nu och när man är mitt i sånt här så kan jag för mitt liv inte fatta hur andra klarar det med ännu fler barn och hur jag själv skulle klara av att ha fler barn.....

Kommentarer

  • Hannah säger:

    Fy så hemskt. det ska finnas nåt som man kan blanda med vällingen, Marie ( henriks syster) fick byta till det när Elias inte ville få i sig sin medecin.

    Hoppas på en bättre natt nu för er alla och krya på er! passa på att vila när alla andra gör det.!



    Kram på er!

    2009-10-23 | 23:30:17
    Bloggadress: http://mittstoralillaliv.blogspot.com

Kommentera inlägget här: