Maroschka

En småbarnsförälders vardag

Är jag inredningsblind?

Kategori: Allmänt

Om det nu finns något sånt uttryck...om inte annat gör det det nu.

Alltså...i "nya" huset har vi en gillestuga i källaren. Alla väggar är i furu vilken såklart är helt vansinnigt hemskt.
Vår tanke var att lacka furun mörkare så det blir liksom mörkbrunt. Det är en vägg som ska tapetseras så ja det blir ju en fondvägg. Där hade vi tänkt ha något mellanting. Inte så ljust som vitt men lite ljusare iallafall så det ljusar upp. Vad har man för färg på soffan och soffbordet då? Ska man ha en svart/grå soffa och ljusa upp med kuddar och plödar eller ska man ta en typ beige soffa eftersom rummet är så mörkt? det finns ju en öppenspis också som kommer lysa upp lite.

En annan sak är att jag skrev och bad om tips på några forum och där var det visst en hel hög som tyckte jag var knäpp som tänkte göra det mörkt. Det var en del röster på att måla väggarna vita istället men alltså...är det bara jag som tycker en gillestuga ska vara mörk och cosy?

Hjälp mig nu...ge mig tips och säg hur NI skulle ha gjort. Jag vet ju att en del inredningsfreak/kunniga läser.
Hjälp mig så jag får sova om natten :p

Kommentarer

  • Kajjan säger:

    JAg skulle helt klart målat vitt där nere i gillestugan. Snyggast också då det är träpanel.(tycker jag!) Men det menas ju inte att det är fel att ha nån annan färg ;)

    Vi har ju träpanel hela källaren och jag skulle såååå gärna vilja måla vitt men D vill inte! Han vill typ ta bort all panel och göra biorum med svarta tapeter och murrmurr....hmmmm, hur ska jag lösa detta , gahhhh! ;)



    Ska ni ha brunt så skulle jag inte valt en grå/svart soffa. Utan hellre en vit/beige med brunaktiga och mönstrade kuddar...Men väljer ni däremot vitt på väggarna så skulle jag helt klart tagit en grå/svart soffa.=)



    Men det är ju bara vad jag tycker...väljer man annat så är det ju inte heller fel =)



    Kommer ni på mammträff imorgon förresten?

    ute(med eget fika)om det är finväre, annars folkan.

    vi kan ju höras imorgon och se...

    2009-10-21 | 23:11:19
  • shiromi säger:

    det blir nog fint med vitt vitt vitt, rummet kan ju upplevas större sen kan du ha svarta möbler eller och kitscha till det med någon läcker accentfärg typ ROOOSA ;) bara ett förslag.

    2009-10-22 | 06:37:35
    Bloggadress: http://shiromi.blogg.se/
  • lisa säger:

    Ja jag håller just nu på måla vitt, vitt vitt. Men kan bero på att vi har svarta möbler och mörkt barbord där nere. Brorsan ha lacka deras furu mörk i deras hus. Kanske ska se om jag har någon bild så du får titta. Och så kan du komma hit och kika hur panelen blev så får du verkligen SE. :)

    2009-10-22 | 11:25:49
  • eva säger:

    Äh, gör mörkt! Och ta en röd soffa!!! Och inbyggda spottar i taket!

    2009-10-22 | 12:04:18
    Bloggadress: http://blogg.passagen.se/evisaur
  • Tandla säger:

    Många vill ha det vitt för att det verkar vara den nya "inne" färgen på inredning ;)

    2009-10-22 | 15:09:21
  • Hanna säger:

    Ja, jag är ju ingen vit människa, så gör det mörkt om du vill ha det så :) Dock håller jag med Eva, en rolig färg på soffan hade ju vart grymt! Nackdelen med färg (& fördelen med den sterila vita inredningstrensen) är att det sen blir svårt att matcha annorlunda förstås.



    Det är svårt det där. Jag tror att även om du målar det vitt så kommer det att kännas mörkt ändå, så vitt behöver inte vara helt fel...



    Nä,det är en fråga om smak, varken dålig eller bra,bara olika :)

    2009-10-22 | 18:19:18
    Bloggadress: http://www.johannagronlund.com

Kommentera inlägget här: