Maroschka

En småbarnsförälders vardag

En gång för alla...

Kategori: Allmänt

Igår tröttade jag nog ut både lillasyster och Lisa med min predikan om att jag inte ville dom skulle bära sin bebis i BABYBJÖRN. Komiskt nog fick jag senare på kvällen mail av en som hört att jag var involverad i hela den här sjal och bärseledjungeln så nu tänkte jag dra lite kort (igen) hela grejen med olika selar.

Jag vet att babybjörn är ett stort stort märke men det behöve rinte betyda att dom är "rätt". Dock kan jag inte förstå HUR som kan vara så stora då det är så enkelt att se hur fel den är ergonomiskt sett. Och att kändisar bär i den betyder heller inte att den är superbra utan antaglgen har dom inte vett till annat bara ;) Ingen som berättat om andra valmöjligheter för det är ju faktiskt så att när man första gången tänker på bärsele så tänker man på Babybjörn.

Babybjörn:





För det första så kan jag nog lova att av de jag pratat med både irl och via nätet så säger 8 av 10 att dom fick ont i axlarna och ryggen efter väldigt kort stund. Men det är egentligen skitsamma för det är inte bäraren som är den viktiga utan bebisen. Det har ju kommit en del uppdaterade Babybjörnar med ryggstöd osv så en del säger att "dom nya är bra för jag fick inte ont av den". Men bebiesen sitter fortfarande lika illa.
Se bildena ovan, barnens ben hänger rakt ned vilket betyder att så gott som hela barnets vikt hamnar på dess höfter och rygg. Tänk er själva att ni hänger i luften med ett stycke smalt tyg mellan benen och benen rakt ned, tyngden hamnar då ungefär i svanken.

Jag själv tycker ju sjal är det bästa och mysigaste men de flesta är ju tyvärr livrädda att ens prova då de tror att knytningen är svårare än alt annat. Men vill man verkligen bära i sele så finns det jättebra ergonomiska selar där barnet sitter hela annorlunda och ryggen för både bärare och barn avbelastas. I de ergonomiska selarna sitter barnet med benen uppdragna i en grodliknande position vilket tar bort all vikt från barnets rygg.
På bilderna nedan syns det ju ganska tydligt skillnaden i hur dom sitter i jämförelse med hur dom sitter (läs hänger) i en Babybjörn.





Selarna på bilderna heter ERGO baby Carrier. Jag har en själv till Trollet och den är ljuvlig.
Det finns andra altarnativ också tex Manducan:



Även i den sitter barnet med benen brett isär.

Det finns också en som heter Beco där barnet sitter rätt:



Och ja det finns som sagt många fler alternativ där dom sitter på detta rätta ergonomiska sätt istället för att hänga i en babybjörn. Alla dessa selar har huvudstöd som man kan fälla upp om barnet somnar så huvudet inte slänger fram och tillbaka. Och alla dessa går att bära med både på rygg och mage.

Selar har ju ganska högt inköpspris men det finns ju alltid begagnade.
sjalbarn finns ett köp och sälj forum där det brukar finnas stor utbud av det mesta.

Nu låter det ju fasen som att jag är någon besatt galen hemlig marknadsförare av ergonomiska selar men så är det ju inte utan jag har burit sen Jakob var nyfödd och vill bara att alla bebisar ska slippa hänga i en babybjörn ;)
Båda ungarna har ju haft ont i magen nåt vansinnigt som små och där har sjalen och selen varit räddningen. Dom somnade direkt då det gjorde mindre ont i sittande läge och där sov dom i timmar medans jag hade armarna fria.
 Jakob bar jag tills han var över året, då han var sjuk, ibland ute på prommis i skogen där vagn var svår att få fram men Trollet är lite mer ovillig att bäras men jag hoppas på att ändra på det.  På marknan i Åsele blir det absolut sele då det värsta som finns är att försöka komma fram där med vagn.

Alla gör ju såklart som dom vill...detta är bara lite tips från mig ;)

Nu ska jag klä på mig!

Sjuk liten jakob sover tätt intill:

Kommentarer

  • lisa säger:

    Jag förstår dig det är ju helt rätt och rätt logiskt när man tänker efter. Bra tips marie ! Annars hade jag aldrig tänk på detta ! Ska försöka hitta någon Beco sele eller sjal tror jag, jag har ju gott om tid att kolla runt ;)Den bruna med rosa blommor var för himla fin.

    2009-03-28 | 12:34:09
  • Evelina säger:

    Jag måste bara skriva att jag är jätte nöjd med min manduca, även Rasmus, han somnar nästan på en gång när jag bär han i selen :)

    2009-03-28 | 13:18:28
    Bloggadress: http://chocko.blogg.se/
  • Tarja säger:

    Har sldrig tänkt så om BabyBjörn. Men jag förstår din tanke och som tur var så tyckte inte min dotter om BabyBjörn. Så vi inhandla ingen.

    2009-03-29 | 15:13:26
    Bloggadress: http://lillamammabitchen.blogg.se/

Kommentera inlägget här: