Maroschka

En småbarnsförälders vardag

Jobbigt att undersöka barn?

Kategori: Allmänt

Efter att Trollivia haft feber och gråtit konstant i 2 dagar åkte jag till akuten och satte mig där. När vi fick komma in i ett rum fick jag berätta hur länge hon haft feber, hur mycket feber on haft och hur mycket alvedon jag gett henne. Hon kom fram till att det är en helt vanlig förkylning som ju faktiskt inte är farlig och att det inte är ovanligt att dom är griniga och kinkiga då.  Jag sa att jag ändå är rätt säker på att hon har riktigt ont någonstans så ledsen som hon kan bli och ville att det skulle tas en snabbsänka på henne. Till svar på det fick jag "tycker du verligen hon ska behöva utså att stickas". Jag blev lite spak men tog mod nog till mig och sa att jag vill att ni iallafall kollar öronen på henne innan jag åker hem.
"Jaja det kan jag göra". När hon tittade i örat så börjar hon mummla och säger att hon kanske är lite röd. Efter att en läkare också tittat säger han att trumhinnan buktar och att det är blodvattnigt i örat. Hon har alltså haft vansinnigt jätte ont!! Vi fick ordinationen smärtstillande och närdroppar då dom undviker så länge dom kan att ge antibiotika. Vi ska tillbaka dagen därpå och titta igen.  Det var inte försen min mamma i ilska påtalade det som jag också blev väldigt ilsk när jag tänker på att dom verkar vara så jävla ovilliga att undersöka lite snabbt, och helst barn. Det tog henne 30 sekunder att titta i öronen, varför var hon så motvillig till det?! Vi hade lika gärna kunnat åka hem utan koll och så hade Trollet fått fortsätta ha jätteont utan att någon fattar någonting.
Idag var vi iallafall tillbaka och fick välrdns bästa dr Hillensjö som lyssnade på hjärta, lungor, tittade hur snabbt hon andades, titta i öronen OCH tittade i halsen. Hon kom fram till att det fortfarande var så pass ont i örat att hon fick penicillin. Så nu hoppas jag den börjar verka så snabbt som det bara går. Jag vill ha tillbaka min Trollivia som bara gnällde lite innan om man jämför med hur hon varit nu.
Jag tog iallafall en halv dag VAB idag och ska jobba kvällen så fort M kommit hem.

I övrigt händer inte så mycket. Det börjar bli lite sommarfason runt huset då jag hängt upp både blomlådor, amplar och planterat ute. Vi ska också så igen fulrännorna på framsidan och plantera vinbärsbuske.

Igår fick jag bli riktigt jäkla ledsen också och det gör rätt ont än. När Meggie avlivades i februari så lovade den veterinären mig att hon skulle få ligga i deras frys tills jag kunde gräva ned henne. Om jag inte kom så skulle dom ringa mig. Han skrev namn o allt på lådan. Nu har M grävt en djup grav och jag åkte för att hämta henne igår.  När jag kom dit så var det en annan vet som inte vetat om det tydligen så dagen innan hade alla djuren hämtats. Min Meggie fanns inte kvar, hon var bortkastad! Jag blev alldelens chockad och ledsen. Det var riktigt synd om den killen också för han blev förstörd han också. Han det ju vad det innebär att ha djur och kände sig nog väldigt dum och skyldig. 
Jag satte mig i bilen och grät en hel del och fick tröst av Jakob som talade om hur mycket han älskade mig. Det känns så illa mot Meggie att hon liksom bara kastats bort eller bränts upp eller vad dom nu gör. Jag känner mig som världens svikare. Jag ville så gärna ha henne hemma med en fin liten grav....

Nu ska jag spana vidare.

Kommentarer

  • Emily säger:

    Vilken tur att du stod på dig, stackars Olivia måste ju ha jätteont! Ibland får man ett väldigt konstigt bemötande på sjukan.



    VAd jobbigt med Meggie, jag kan tänka mig hur jobbigt det måste vara. Det var iallafall "skönt" när vi avlivade Lindy, att hon grävdes ner direkt och man fick avsluta. Tänker på dig.

    2009-06-12 | 13:56:50
    Bloggadress: http://emilystighall.blogspot.com
  • lisa säger:

    Ja, man slutar aldrig att förvånas över sjukans bemötande. Himla tur för Olivia att du stod på dig!

    2009-06-12 | 14:56:41
  • Hannah säger:

    Jaa jag säger ju det att vilhelmina har ingen sjukvård! det ända dom kan är att ha fikaraster!

    Va bra att du står på dig, tror inte att jag skulle kunna säga emot så där.

    Hillensjö ÄR bäst av alla på sjukan, alla borde va som henne!



    Fy så hemskt att du inte fick begrava Meggie, jag vet hur mycket det betyder jag skulle bryta i hop totalt! fy va ja tycker synd om dig!!



    Hoppas Olivia kryar på sig så ni kan komma och hälsa på på tisdag ( om vi får åka hem på måndag )

    Kram på er!

    2009-06-13 | 09:22:51
    Bloggadress: http://mittstoralillaliv.blogspot.com
  • Anna-Sara säger:

    Halkade in här från Evelinas blogg.



    Jag vet att många klagar på sjukstugan, och ibland kan jag förstå orsken och andra gånger är det bara lösa rykten som det inte finns så mycket sanning i.



    Jag hoppas att Olivia kryar på sig och det var tråkigt att du upplevde att den personalen du mötte inte lyssnade på dig. Men jag kan säga att personalen gör så gott de kan, även om jag personligen tycker att ett dåligt och snäsigt bemötande aldrig är berättigat. Vårdtyngden är stor, på fem dagar hade Vilhelmina Sjukstuga över 600 besök och det på en befolkning som är drygt 7000. Det finns i snitt resurser för 1.5 läkarbesök per person och år men snittet ligger på ca. 3.5 besök per person och år. Resurserna räcker inte till. Fikapauser? Om man jobbar en dag på akuten får man vara glad om man hinner ha en halvtimmes lunch utan störningar, men det är sällan.



    Om man känner att man blvit dåligt bemött eller inte är nöjd med vården ska man absolut ringa till vår verksamhetschef och berätta det. Om någon känner så tycker jag alltid att är alltid att det är ledsamt att höra. Eftersom det är väldigt otryggt och jobbigt att uppleva, jag vet.



    Det dock mycket sällan man får höra ett rykte på byn att "nu har sjukstugan räddat en person med hjärtinfarkt", "de hjälpte en dam med akutlungödem idag" eller "nu har sjukstugan hjälpt en person med sin diabetes" eller "de upptäckte ett hjärtfel på ett litet barn". Faktum är att många turister är oehört förvånade hur snabbt de får hjälp här, eftersom de i vanliga fall är vana att vänta 3-4timmar eller mer när de sitter på akuten i en större stad.



    Det kan måhända finnas mycket att klaga på, men om inte sjukan skulle finnas alls...skulle det vara bättre då?

    2009-06-13 | 19:41:15
    Bloggadress: http://jagarjantan.blogg.se/
  • Elin säger:

    Jo, det är mer en smågruslåda än en sandlåda. =( Och det där med att det saknas babygunga har jag också tänkt på. Men jag gissar att det inte är något dom prioriterar i dessa dåliga tider. =(

    2009-06-13 | 21:05:22
    Bloggadress: http://ellllliiiiin.blogg.se/
  • Anna-Sara säger:

    Jag tycker att det är jättetrist att du fått uppleva ett nonchalant (du hade stavat helt rätt:) bemötande så många gånger. Och jag hoppas att du ringer och pratar med verksamhetschefen. Ett sådant bemötande är somsagt aldrig berättigat och ska inte behöva upprepas. Som mamma känner ju du dina barn bäst och alltid när man kommer till en sjukvårsinträttning måste man få känna att man blir tagen på allvar.



    Jag förstår att du kände dig ledsen och upprörd, då dessutom vetrinärstationen klantat sig. Jag skulle bli hur ledsen och besviken som helst om något liknande hände mig!



    Hoppas ni haft en bra dag i detta trista väder :)

    Sköt om dig och de dina, jättefin blogg du har!

    2009-06-14 | 21:03:10

Kommentera inlägget här: